Výdaje
Provoz obecního úřadu
Vše, co musí být zaplaceno, aby správně fungovala veškerá agenda obce. Mzdové náklady + Režijní náklady (náklady související s řízením, činností a obsluhou úřadu – např. vybavení kanceláří a kancelářské potřeby, energie, telefony, pošta, nájemné, odpisy, pojištění, vzdělávání úředníků, náklady na obslužný a řídící personál) + Jednorázové náklady (náklady na pořízení hmotného a nehmotného majetku, které musí úřad vynaložit pro zajištění agendy – např. nákup a instalace vybavení pracovišť, softwarové vybavení, materiálové vybavení).
Péče o zeleň
Finanční prostředky, které obec vydává na sečení trávníkových ploch, sběr listí, úpravu keřů a živých plotů, kácení starých nebo nemocných stromů a výsadbu nových stromů, výsadbu keřů a výsadbu a údržbu trvalkových a letničkových záhonů.
Veřejné osvětlení
Finanční prostředky, které obec vydává na osvětlení ulic, silnic, chodníků nebo jiných veřejných prostranství. Jedná se o veřejně prospěšnou službu, která pomáhá významně zlepšovat kvalitu veřejného prostoru v obci = nedostatek, případně nadbytek veřejného osvětlení přímo ovlivňuje kvalitu života obyvatel v obci. Veřejné osvětlení přináší občanům subjektivní pocit bezpečí při pohybu v obci ve večerních hodinách, funguje jako prevence kriminality, usnadňuje orientaci a snadnější rozpoznání osob nebo překážek po západu slunce. Dle dostupných analýz mohou tvořit náklady na veřejné osvětlení až 40% z celkových nákladů na elektrickou energii v obci !!!
Údržba hřbitova
Finanční prostředky, které obec vynakládá na správu, údržbu a opravy hřbitova. V rámci těchto činností se jedná o otevírání a zavírání areálu hřbitova, úklid a údržbu travnatých ploch, údržbu cest a jejich případné odplevelení, údržbu a úklid zpevněných cest, komunikací a příjezdových komunikací (včetně zimní údržby = úklid sněhu), údržbu a úklid kolumbárií, údržbu rozptylové nebo vsypové loučky, úklid odpadků včetně zajištění pravidelného odvozu odpadu, opravy hřbitovních zdí, …..
Obecní policie
Obecní policie (městská policie v případě města, statutárního města nebo Prahy) je orgánem obce/města, který zabezpečuje místní záležitosti veřejného pořádku v rámci působnosti obce. Obecní policie přispívá především k ochraně a bezpečnosti osob a majetku v obci, dohlíží na dodržování pravidel občanského soužití a dodržování obecně závazných vyhlášek a nařízeních obce, v určitém rozsahu zajišťuje bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích, dohlíží na dodržování právních předpisů o ochraně veřejného pořádku, podílí se na prevenci kriminality v obci, provádí dohled nad dodržováním čistoty na veřejných prostranstvích v obci, …. Obecní policii zřizuje a ruší zastupitelstvo obce obecně závaznou vyhláškou. Působnost obecní policie vykonávají strážníci, kteří jsou v pracovním poměru k obci (nikoliv ve služebním poměru). Obecní policii řídí starosta nebo jiný člen zastupitelstva obce na základě pověření zastupitelstva obce.
Podpora kultury
Obecně lze říci, že hlavním zdrojem financí pro kulturu jsou veřejné rozpočty = většina aktivit v oblasti kultury je ztrátová a neobejde se bez příspěvku či dotace z veřejných rozpočtů nebo bez jiného přispění veřejné správy (poskytnutí nebytových prostor, organizační a provozní podpora). Jedná se zejména o finanční prostředky, kterými obec podporuje činnosti místních knihoven, muzeí, galerií, divadel, uměleckých škol, kulturních domů nebo středisek a hudebních klubů, dále místní kulturní, společenské, vzdělávací a výukové akce, nebo činnosti aktivit místních zájmových či amatérských sdružení.
Podpora sportu
Výše finančních prostředků směřující z rozpočtů měst a obcí na podporu sportu není určena žádnou zákonnou ani jinou normou. Vše závisí na aktuální finanční kondici města či obce a na rozhodnutí jejich představitelů (zastupitelstvo, rada) = opět tedy jde o čistě politické rozhodnutí. Obce jsou majiteli různých sportovišť (od malých multifunkčních sportovních plácků až po fotbalové nebo hokejové stadiony), v některých případech jsou dokonce faktickými majiteli sportovních klubů (města mohou vlastnit od několika procent až po 100% akcií sportovního klubu). Jedná se tak o prostředky dotující provoz sportovních zařízení, o investice do sportovních zařízení nebo o příspěvky sportovním klubům. Obec může také přispívat na pořádání tradičních sportovních akcí, na spolkovou sportovní činnost mládeže, na výkonnostní sport, nebo může odměňovat nejlepší sportovce obce.
Příspěvek na provoz škol
Obec jako zřizovatel školy (mateřské, základní nebo střední školy) nese odpovědnost za její provoz a musí zajistit finančně její chod. Obec tak platí ze svého rozpočtu náklady na energie, opravy majetku, pořizování drobného majetku nebo úhrady služeb (neinvestiční náklady). Obec je také investorem při stavbě nových školních budov, nových zařízení v budovách a nového majetku v hodnotě vyšší než 80 tisíc Kč (investiční náklady). Obec však neplatí mzdy zaměstnanců škol (včetně odvodů na zdravotní a sociální pojištění), náklady na další vzdělávání učitelů nebo náklady na základní učební pomůcky, které jsou placeny přímo ze státního rozpočtu.
Mzdové výdaje
Platy úředníků včetně netarifních složek a povinných odvodů = mzdové náklady a ostatní osobní náklady, kterými je ohodnocena práce úředníků v souvislosti s výkonem agendy obce. Součástí této kapitoly jsou také odměny volených zastupitelů, z kterých jsou následně zvoleni radní a politické vedení obce – starosta, místostarostové. Odměnu dostávají uvolnění (pracují pro obec na plný úvazek) i neuvolnění zastupitelé (mají své civilní povolání a pro obec pracují pouze na „vedlejšák“). Výši odměn stanovuje vláda = odměny pro uvolněné zastupitele v přesné výši, částky pro neuvolněné zastupitele v maximální možné výši (teoreticky tak může být odměna neuvolněného zastupitele nulová).
Svoz odpadu
Náklady, které obec vynakládá na sběr, svoz, odstranění nebo energetické využití směsného komunálního odpadu od občanů + náklady na sběr a svoz tříděných odpadů + náklady na objemné odpady + náklady na bioodpady + náklady na provoz sběrných dvorů + náklady na likvidaci černých skládek. Obec na druhé straně může vybírat poplatek od občanů, který tyto náklady částečně pokrývá (viz. příjmy obce). Dalšími příjmy mohou být poplatky od rekreantů či majitelů rekreačních objektů v obci, dále poplatky od živnostníků zapojených v systému obce, výnosy ze sběru textilu, z prodeje druhotných surovin, příspěvky od dalších kolektivních systémů (sběr elektrozařízení), platby jiných obcí za využití sběrného dvora či kompenzační platby za umístění skládky ve svém katastru, odměny ze systému EKO-KOM za zajištění míst zpětného odběru a zajištění sběru a využití odpadů z obalů.
Dopravní obslužnost
Náklady, které obec vynakládá na to, aby zabezpečila pravidelnou dopravu především do škol a školských zařízení, do zaměstnání, do zdravotnických zařízení, k orgánům veřejné moci, za kulturou, za rekreací a následně také zpět. V rámci měst tvoří obvykle základ veřejné dopravy městská hromadná doprava (MHD). MHD je systém linek osobní veřejné dopravy, které jsou určeny k zajišťování dopravní obslužnosti na území města hromadnými dopravními prostředky. Systém je přístupný každému zájemci a platí v něm jednotné přepravní a tarifní podmínky. Systém MHD může zahrnovat autobusovou, tramvajovou či trolejbusovou dopravu, ve velkých městech to může být také metro a městská nebo příměstská železnice. V některých případech jsou součástí městské hromadné dopravy i lanovky, přívozy nebo jiné formy vodní dopravy. Základní dopravní obsluha území veřejnou dopravou se považuje za součást základních sociálních práv občana EU.
Výkon přenesené působnosti
Obec je ze zákona povinna vykonávat za stát určité činnosti (vydávání stavebního povolení, evidence obyvatel, vydávaní občanských průkazů a cestovních pasů). Zaměstnanci vykonávající tyto činnosti pro státní správu jsou placeni z rozpočtu obce, obec ze svého rozpočtu zároveň platí veškeré provozní výdaje, které jsou s těmito činnostmi přímo spjaté. Stát obci na tyto činnosti posílá příspěvek na výkon státní správy (viz. příjmy obce), který však ve většině případů nepokrývá skutečné náklady = obec musí tyto činnosti dotovat ze svého rozpočtu.
Dotace a NFV (návratné finanční výpomoci)
Předně je dobré zmínit, že na dotaci nebo návratnou finanční výpomoc (NFV) neexistuje právní nárok, pokud tak nestanoví zvláštní právní předpis (např. školský zákon). Záleží tak pouze na obci, zda bude chtít podpořit činnost, na kterou by měly být finanční prostředky určeny. Přes výše uvedené (neexistuje právní nárok) je však nutné dodržovat rovný a transparentní přístup ke všem žadatelům, postupovat podle předem stanovených pravidel a peněžní prostředky vynakládat účelně a hospodárně. Podporu většinou získávají žádosti, na nichž má obec zájem = podpora sportovní činnosti, podpora kultury, podpora neziskových organizací, charita, …… U dotací požaduje obec od jejich příjemců vyúčtování = informaci o využití poskytnutých finančních prostředků dle nastavených pravidel dotace. Z rozpočtu obce je však možné poskytnout i dar. Děje se tak především v případech, kdy obec nechce vázat peněžní prostředky na předem stanovený účel ani sledovat účel jejich využití.
Kapitálové výdaje
Výdaje obcí se dají rozdělit na běžné a kapitálové. Zatímco běžné výdaje pokrývají provozní činnosti, kapitálové výdaje směřují především do modernizace a rozšíření obecní infrastruktury = do oblasti komunálních služeb, vodního hospodářství, pozemních komunikací, tělovýchovy a zájmové činnosti, vzdělání, bydlení a územního rozvoje. Obec tak investuje do pořízení dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku, případně zhodnocuje majetek již dříve pořízený. Je si však potřeba uvědomit, že kapitálové výdaje následně generují také běžné výdaje, neboť po dokončení investice je nutné financovat také její provoz a údržbu. V mnohem menší míře jsou kapitálové výdaje použity na transfery podnikatelským subjektům, příspěvkovým a neziskovým organizacím a fyzickým osobám. Malá část kapitálových výdajů (v porovnání s předchozími dvěma oblastmi) směřuje také do nákupu akcií a majetkových podílů. Způsobů, kterými obce kapitálové výdaje financují, je několik – kapitálové dotace, vlastní finanční prostředky, úvěry nebo prodej nepotřebného majetku. Důležité je, aby kapitálové výdaje nebyly vynakládány nahodile, ale aby vycházely z dlouhodobého plánu rozvoje obce a byly plně v souladu také s dlouhodobým plánem finančního hospodaření obce = aby byly vynakládány efektivně.
Hasiči
Jedná se finanční prostředky vynakládané na chod jednotky sboru dobrovolných hasičů (JSDH), jejímž zřizovatelem je obec. Obec ze svého rozpočtu zajišťuje také potřebné zázemí a techniku. Výše finanční podpory závisí na zařazení jednotky požární ochrany (JPO) do kategorie JPO I – JPO VI, která určuje, zda jednotky mohou zasahovat pouze na území své obce nebo také mimo něj. JSDH jsou financovány také z jiných než obecních zdrojů. Časté jsou dary právnických nebo fyzických osob, pravidelně jsou vypisovány také různé dotační tituly. Ze státního rozpočtu jsou např. hrazeny výdaje spojené s odbornou přípravou členů JSDH, vyžádanou asistenci u dopravní nehody platí pojišťovny.
Údržba komunikací
Obec je vlastníkem pouze místních komunikací, které se nacházejí na jejím území. Zajišťuje tak údržbu pouze tohoto typu komunikací. Vlastníkem dálnic a silnic I. tříd je stát, vlastníkem silnic II. a III tříd je příslušný kraj. Údržba místních komunikací a chodníků probíhá celoročně, nejnáročnější z finančního hlediska je zimní údržba, vysoké finanční prostředky jsou však vynakládány také v období s příznivými klimatickými podmínkami, kdy dochází k jejich opravám. V rámci zimní údržby dochází ke zmírňování závad ve sjízdnosti a schůdnosti místních komunikací, které byly způsobeny zimními povětrnostními vlivy a podmínkami. V rámci údržby se jedná především o odstranění náledí nebo sněhu z místních komunikací a chodníků. Obec má v rámci zimní údržby většinou komunikace rozděleny do skupin podle jejich důležitosti. Každé ze skupin je pak přidělena časová lhůta, během které by mělo dojít ke zmírnění závad ve sjízdnosti. V období příznivých klimatických podmínek se pak provádí především drobné úpravy asfaltových a dlážděných vozovek, opravy chodníků ze zámkové dlažby, výspravy výtluků, opravy a běžná údržba mostků a lávek, čištění a opravy propustků, uličních vpustí a odvodňovacích žlabů, strojní metení komunikací, kropení vozovek a údržba silniční zeleně.
Zdravotnictví
Města a obce se musejí stále více potýkat s nedostatkem a stárnutím lékařů. Kritická situace je především v oblasti pediatrů. Pokoušejí se tak aktivně lákat lékaře do svých měst a obcí. Děje se tak různou formou. Nabízí dotace na vznik a vybavení nových, nebo již existujících ordinací, platí nájemné a náklady na provoz ordinace, nabízejí obecní byt za korunové nájemné, stavební parcelu nebo práci pro partnera lékaře. Obec může také zřídit nestátní zdravotnické zařízení. Nejrozšířenější formou poskytování zdravotní péče ze strany obce je lázeňská péče. V nestátních zdravotnických zařízeních lze poskytovat i jiné druhy zdravotní péče, jako je např. péče poradenská, ošetřovatelská, diagnostická, preventivní, rehabilitační, lázeňská, léčebná a lékárenská, péče ambulantní nebo ústavní, a to včetně poskytování dopravní zdravotnické služby sloužící k přepravě nemocných. Obce mohou být také zřizovatelem nemocnic, které poskytují ambulantní a lůžkovou základní a specializovanou diagnostickou a léčebnou péči. Jejich součástí může být také lékárna nebo výdejna léků.
Energie
Náklady na energie mohou zásadním způsobem ovlivnit hospodaření obce. To bylo jednoznačně vidět v předchozích letech, kdy se ceny plynu a elektřiny vlivem energetické krize významně zvýšily a starostové měst a obcí museli navýšit finanční prostředky v této oblasti o jednotky až desítky milionů korun, u velkých měst dokonce až o stovky milionů korun. To mělo v řadě případů přímý dopad na snížení kapitálových výdajů obce. Města a obce na tuto situaci reagují tím, že investují do výměny svých starších zařízení a odběrných míst za úspornější = modernizují veřejná osvětlení, zateplují domy, vyměňují staré žárovky a zářivky za úsporné led žárovky a zářivky, snižují teplotu vytápění, ….. Bez energií by totiž nemohl fungovat provoz obecních a městských úřadů, škol, školek, městských sportovišť, nebo by nesvítilo veřejné osvětlení.
Sociální služby
Dle zákona o sociálních službách je každá obec povinna zjišťovat potřeby poskytování sociálních služeb na svém území a zároveň musí občany taktéž informovat o možnostech a způsobech jejich poskytování. Způsobů, kterými obec poskytuje sociální služby je několik. Obec může poskytovat sociální služby přímo, prostřednictvím své vnitřní organizační složky. Častěji je však obec zřizovatelem své příspěvkové organizace, která poskytování sociálních služeb zajišťuje. Kromě toho může obec finančně podporovat také další poskytovatele sociálních služeb, kteří působí na jejím území (zajišťují sociální služby pro její občany). Obec zpracovává plán rozvoje sociálních služeb a spolupracuje s krajem na vytváření krajské sítě sociálních služeb.